Followers

Sunday, August 28, 2011

sedutan Konvesyen PEMADAM di UTM yg lalu

"seperti juga dilaporkan terdapat kes di mana kanak-kanak seawal usia 6 tahun didapati meninggal dunia akibat kegagalan saraf otak untuk berfungsi. selepas didiagnosis, ternyata kematian tersebut disebabkan oleh menghidu thinner.

dalam hal yang demikian seperti penghidu gam, pihak polis tidak dapat berbuat apa-apa disebabkan tiada akta seperti dadah untuk polis berkuasa menahan mereka. setekat ini polis hanya menasihati masalah ini yang kebanyakkannya ialah golongan belia.

sementara yang paling tua ditempatkan di penjara Seremban adalah pak cik yang berusia 67 tahun. kita sebagai manusia berhak menegur setiap kesalahan yang kita mampu dengan menggunakan tangan, lidah mahupun selemah-lemah iman dengan teguran melalui hati kita sendiri.

stress ataupun tekanan merupakan salah satu punca mereka mengambil dadah. seperti juga kes di mana seorang lelaki mengambil dadah kerana tekanan bercinta. bacalah ayat Al-Imran yang terakhir dan amalkan pada setiap pagi dan petang untuk menghindari perasaan benci dan hidup dengan lebih tenang."

berikut merupakan petikan dari ucapan semasa di UTM tersebut. ternyata dadah tidak membawa apa jua kebaikan. :)

*selamat datang kepada pelajar-pelajar baru untuk kemasukkan ke UniMAP dan juga universiti seumpama di Malaysia. kepada "senior", selamat bergelumang dengan tugasan masing-masing.

No comments:

Post a Comment