Followers

Friday, June 3, 2011

hidu gam itu menarik?

seperti yang diketahui, menghidu gam sangat berbahaya dan mendatangkan komplikasi kepada kesihatan kita. seperti juga dadah, gam yang biasa diguna untuk bahan perekat telah disalahgunakan oleh kebanyakan belia sekarang. antara keburukkan menghidu gam adalah :

a) kematian, kerana ia mengandungi organik atau bahan organikseperti toluena serta trichloroethylene yang bertoksik dan mengganggu fungsi jantung kita. ia menyebabkan denyutan jantung menjadi tidak stabil dan peredaran darah tidak stabil lalu menyebabkan kematian jika dihidu berlebihan.

b) memberi kesan serta merta seperti euforia iaitu kelihatan gembira tanpa sebab.

c) peringkat permulaan sebelum terjebak dengan dadah. peratusannya amat tinggi.

d) risiko menjadi nyanyuk, hilang ingatan, psikotik atau gila dan hilang keupayaan deria.

e) boleh mengakibatkan lumpuh jika dihidu berlebihan.

f) boleh bertindak di luar kawalan seperti gejala yang kurang sihat seperti mencederakan diri sendiri mahupun orang awam.

namun begitu tiada akta yang khas dalam penyalahgunaan bahan perekat ini menyebabkan polis tiada kuasa untuk menahan penghidu yang semakin bertambah bilangannya. dan paling menyedihkan adalah golongan belia merupakan golongan paling ramai.

SUMBER dari akhbar. kalau inginkan maklumat lebih lanjut mengenai bahan perekat sama ada bahan dan kesan implikasi boleh klik SINI.

NOTA KAKI : tidak dapat sambung bahagian seterusnya untuk aktiviti di UTM kerana masalah meng"upload" gambar. akan diusahakan secepatnya. maaf.

No comments:

Post a Comment