Followers

Monday, February 28, 2011

Xplorace Pemadam UniMAP

PEMADAM telah mengadakan program explorace dengan jayanya di sekitar Kangar pada 19/2/2011. Pengarah projek bagi program ini KHAIRUL AZRI berpendapat bahawa program ini mampu mengeratkan hubungan sesame ahli dan tidah lari dari tujuan asal untuk mempromosikan kelab PEMADAM dan menyampaikan risalah mengenai dadah kepada orang awam. 


Seawal jam 8 pagi setiap kumpulan diminta untuk berkumpul di dewan terbuka Wang Ulu. Semuanya berjalan lancer dengan sedikit taklimat mengenai program ini dan keselamatan. Dengan menaiki bas, kumpulan ini bergerak ke Kangar.
 
 
Sebelum masuk ke perpustakaan UniMAP, setiap kumpulan diberi sebiji telur yang telah ditandatangani dan membuat identiti untuk setiap kumpulan daripada kertas yang diberi. 
 
Kemudian mereka bergerak ke ‘checkpoint’ pertama iaitu perpustakaan untuk mencari klu ke tempat seterusnya. 
 
 
Bagi mereka yang jarang ke perpustakaan memang agak payah kerana menggunakan sistem OPEC bagi mencari klu yang telah disembunyikan di dalam buku. Mereka masing-masing diberi judul buku untuk mendapat klu. 
 

 

Mereka akan bergerak ke tempat yang dinyatakan di dalam klu seperti di kawasan ‘My Way Bistro’.  Tetapi, mereka tidak dapat klu seterusnya dengan mudah. Seperti di ‘checkpoint’ ini, mereka dikehendaki untuk membuat pantun 4 kerat mengenai dadah dan makan roti yang telah diletakkan bawang, campuran kaya dan bawang putih serta serbuk mocca.

Di tempat lain pula, mereka diminta untuk menyusun batu kecil mengikut kreativiti tersendiri
 

Selain itu, di ‘checkpoint’ lain. Mereka diminta menjawab teka-teki yang diberi dan diminta mencari barang berharga seringgit.
 

 

 
 
Dalam banyak-banyak barang, sayur juga menjadi pilihan kumpulan ini. Hehe.

Mereka terus berjalan…..
 
Dan berjalan....
 
Untuk ke ‘checkpoint’ seterusnya.

Selepas itu mereka akan ke ‘checkpoint’ yang mana mereka akan mengimbau zaman kanak-kanak mereka iaitu di taman permainan. Di situ mereka diminta meniup belon sehingga pecah.
 
Oh ya, belon telah diisikan dengan tepung. Putih berseri mereka. Haha.

Di samping itu, mereka turut mengedarkan risalah mengenai dadah kepada orang awam.

 

 

Untuk ‘checkpoint’ yang terakhir, mereka diminta untuk mecari pengarah projek ini, KHAIRUL AZRI. Tetapi bukan dalam keadaan yang biasa kami jumpa. Tetapi…..

 
Muka dan badan disapu dengan minyak dari rantai motor.



Mereka kepenatan



Sementara menunggu makanan sampai, mereka bermain permainan memindahkan straw dengan menggunakan straw.
JUARA :

 
 
TETAPI ANDA SEMUA HEBAT!!!

No comments:

Post a Comment